Page content

Verschil tussen hard en soft franchise

Verschil tussen hard en soft franchise

Er zijn 2 soorten franchise: hard en soft franchise. Het verschil is van buitenaf niet zichtbaar. Ook voor klanten/gebruikers van de franchise is het verschil niet merkbaar. Vooral franchisenemers en diens personeel merken middels het beleid van de formule of deze soft of hard is.

Als starter is het interessant de verschillen van beide helder voor ogen te hebben, zodat je van te voren weet wat je kunt verwachten.

Hard franchise

  • Uniforme uitstraling van alle vestigingen/bedrijven
  • Volledig concept wordt overgenomen en overal hetzelfde gepresenteerd
  • Als franchisenemer is jouw inspraak minimaal. Het concept is op zich al bewezen succesvol
  • Het concept is uniek (gepattenteerd) en moeilijk te kopiëren
  • ‘Vaste’ prijzen of landelijke (kortings-)acties
  • Veelal een hogere instapfee
  • Vaak een langere samenwerking (10 tot 15 jaar)
  • Voorbeeld: McDonald’s

Soft franchise

  • Concept staat in grote lijnen vast, maar veel ruimte voor persoonlijke aanpak
  • Eigen inbreng wordt gewaardeerd
  • Je kunt het verschil maken door op eigen wijze te ondernemen
  • De formule is niet per definitie uniek of beschermd
  • Lage instapfee’s
  • Contracttermijn van 5 jaar
  • Voorbeeld: De Aanbouw Expert

Regeltjes

Het is een misconceptie dat franchisenemers werkzaam in een hard franchiseorganisatie niet gelukkig zouden zijn in hun werk. Een hard franchiseformule is dusdanig geperfectioneerd, dat van franchisenemers geacht wordt de formule volgens het boekje te exploiteren. Dat garandeert succes. Als je een franchisenemer van McDonald’s (of Subway, Starbucks, Albert Heijn) zou vragen of ze het erg vinden dat ze in een hard-franchise ondernemen zullen ze waarschijnlijk zeggen:

“Integendeel! Het correct uitvoeren van de formule zorgt immers voor het grote succes van mijn bedrijf”.

Een goede soft franchiseformule heeft wel degelijk goed geformuleerde ‘regeltjes’ die gehonoreerd moeten worden. Echter, de mate van succes hangt veel meer af van de individuele invulling en kwaliteiten van de franchise-ondernemer zelf. Vaak zijn franchiseformules in dienstverlening en de zorg soft franchise en formules in de foodsector en retail hard franchise.

Een persoonlijke keuze

Welke formule het beste bij jou past is voor iedereen een persoonlijke afweging. Hou je ervan om onder een zeer bekende (internationale) naam te ondernemen, kom je er haast niet onderuit om in hard franchise te stappen. Maar als je er geen probleem mee hebt om de vooraf uitgestippelde weg naar succes te bewandelen, kan dit een hele goede keuze zijn. Wel moet er rekening mee gehouden worden dat de investering wat hoger is.

Als je liever zelf nog veel speelruimte hebt als ondernemer is aansluiten bij een soft franchise de beste keuze. Je werkt dan vaak nog mee aan de opbouw van een landelijke organisatie en de franchisegever is heel blij met jouw feedback zodat hij de formule kan doorontwikkelen. Dit is ook een goede keuze als je wat beperkt eigen budget hebt en toch een succesvol eigen bedrijf wil opstarten.

    Comment Section

    0 reacties op “Verschil tussen hard en soft franchise

    Plaats een reactie


    *


    This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.