Page content

Maandelijkse fee

Maandelijkse fee

De franchisegever, bedenker en hoofd van een franchiseonderneming, komt met een plan om zijn succesvol geteste businessconcept uit te zetten in de markt (Nederland). Hij (of zij) besluit dit te doen door middel van franchisenemers die ieder in zijn of haar gebied/vestiging het bewezen concept lokaal uitdraagt.

Winst voor de franchisenemers

Hij moet er rekening mee houden dat, door voor het franchiseverdienmodel te kiezen, hij niet meer volledige zeggenschap heeft over het gefranchisede gebied/vestiging. Daar staat nu immers een franchise-ondernemer aan het roer. Alle winst is dus ook voor de hardwerkende franchisenemer en niet meer voor de franchisegever. Laatsgenoemde moet nu genoegen nemen met een maandelijkse fee die alle franchisenemers betalen voor:

  1. Het merkrecht
  2. Alle inspanningen die hij voor zijn aangesloten partners uitvoert

Ondersteuning in ruil voor de maandelijkse bijdrage

In die zin kun je er van uitgaan dat bij een succesformule de franchisegever niet achter een groot bureau zit en zich alleen maar rijk rekent door naar zijn bankrekening te staren. Goede franchisegevers (!) zetten zich fulltime in om aangesloten franchisenemers te ondersteunen in het realiseren van hun ondernemingsdoelen.

Zodra een franchiseformule groeit en meerdere franchisenemers aansluiten, zal hij deze ondersteuning niet meer in zijn eentje kunnen geven. Hij zal een team van mensen om zich heen moeten verzamelen die de vraag vanuit de hele organisatie kan beantwoorden.

Ontzorgen van topfranchisenemers

Grote franchiseformules als Hema, Albert Heijn, Etos en McDonalds hebben dusdanig succesvolle franchisenemers dat zij soms meer mensen op het hoofdkantoor aan het werk hebben ter ondersteuning, dan het totaal aantal opererende franchisenemers. Zij ontzorgen de zeer succesvolle franchisenemers met zaken als:

  • Inkoop
  • Logistiek
  • Webshop
  • Marketing
  • PR
  • Social Media

Om maar even enkele voorbeelden te noemen. De maandelijkse fee die franchisenemers dus moeten betalen wordt vaak goed ingezet en benut door de franchisegever en zijn team op het hoofdkantoor. Alles staat in teken van het succes van de franchisenemers.

Er wordt doorgaans gekozen voor één van de twee soorten fee’s:

  • Vast bedrag
  • Percentueel bedrag

De verschillen worden in het artikel franchisefee uitgelegd.

Daarnaast wordt en nog gesproken over marketing/servicefee.

 

Comment Section

0 reacties op “Maandelijkse fee

Plaats een reactie


*


This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.