Ondernemersplan bepaalt grotendeels jouw kans van slagen
Ondernemersplan bepaalt grotendeels jouw kans van slagen
14 augustus 2018 

Ondernemersplan bepaalt grotendeels jouw kans van slagen

Zodra je overweegt een eigen onderneming te beginnen komen er gelijk heel veel vragen bij je op:

  • Waar zit het gat in de markt?
  • Wat is mijn doel?
  • Wie is mijn concurrent? Welke talenten bezit ik die zij niet hebben?
  • Hoe groot zijn de risico’s? Wat is het ergste dat kan gebeuren (doomscenario)?
  • Hoeveel moet ik investeren?
  • Wie helpt mij goed starten?
  • Welke coach helpt mij succesvol worden?
  • Welke papieren of vergunningen zijn er nodig om überhaupt te kunnen starten?

Als je denkt bovenstaande vragen enigszins te kunnen beantwoorden en derhalve maar gewoon ‘lekker’ van start gaat met je onderneming, is de kans groot dat je gaat behoren tot de 65 tot 75% van startende ondernemers in Nederland die binnen de eerste 5 jaar van hun onderneming failliet gaat. (bron: Kamer van Koophandel) Ongeacht hoe goed je denkt dat jouw idee is, driekwart van alle starters overleeft de eerste 5 jaar niet. Met een gedegen voorbereiding zijn er nog steeds risico’s aan ondernemerschap, maar heb je in ieder geval alle ‘doomscenario’s’ in kaart gebracht en als het goed is per scenario een passende oplossing bedacht. Je kunt nu veel rustiger beginnen aan je onderneming omdat je dankzij jouw voorbereiding zult kunnen anticiperen op een eventuele kink in de kabel. Een tegenslag betekent nu niet meteen het einde van je droom (lees: bedrijf).

Om deze reden is het schrijven van een goed ondernemersplan cruciaal voor de survival van een onderneming, waarbij vooral de eerste jaren vaak de grootste uitdaging blijkt. We vergelijken het vaak met een vogel die leert vliegen of de take-off van een vliegtuig. De grootste uitdaging zit hem in de eerste keer opstijgen, niet in het uiteindelijke zweven.

blue planet bird GIF by BBC Earth

Welk verband is er tussen een goed ondernemersplan en het daadwerkelijke succes van jouw onderneming? Wat is de noodzaak van een (goed) ondernemersplan? En waar moet het minimaal aan voldoen? 

Lees dit artikel voordat je aan de slag gaat met het schrijven van een ondernemersplan.

Voor wie schrijf je een ondernemersplan?

Het antwoord zit hem in het woord: Ondernemers-plan. Het is een plan voor jezelf, de ondernemer. Het heet geen bank-plan, of financierings-plan. Het wordt ook geen marktonderzoek-plan genoemd. Het is een plan dat jij schrijft over jouw onderneming en diens strategie.

Zoals het plaatje helemaal bovenaan dit artikel al weerspiegelt, heb jij waarschijnlijk 101 iedeën en gedachtes over jouw ondernemersdroom. Deze informatie is verspreid over je hersenen (90%) en kladblaadjes (10%). Als je dit herkent dan is de tijd aangebroken om alle ambities, verwachtingen en sleutelelementen gestructureerd op papier te zetten.

Waarom schrijf je een ondernemersplan?

Dit is de waarom je een plan schrijft. Je schrijft een ondernemersplan omdat:

  1. Dit een helikopterview biedt van je businessmodel (funnel) in zijn geheel. Zo zie je makkelijk gaten in je schepnet naar winst (klantgericht denken) en kun je daar een oplossing voor bedenken (strategiebepaling) vóór je start als ondernemer.
  2. Het je dwingt om na te denken, vooral over die dingen waar je liever niet over nadenkt. (#thinkoutsideyourcomfortzone)

Uiteindelijk wil iedere ondernemer namelijk het liefst alleen maar doen wat hij of zij leuk vindt. En zo hopen succesvol te kunnen worden. Maar er wordt helaas vaak vergeten een oplossing te bedenken voor datgene wat minder leuk is…maar wel gedaan moet worden.

Stel je vindt verkopen heel leuk (klantcontact), maar boekhouding (administratie) vind je verschrikkelijk. Beide maken deel uit van iedere onderneming. Je kunt alsnog succesvol worden als ondernemer, ook al ben je niet goed in boekhouding. Maar je zult dan wel een oplossing moeten verzinnen voor dit onderdeel van je onderneming. Een dergelijk sleutelelement van jouw bedrijf kan niet genegeerd worden.

Er zijn enkele opties voor jouw desintresse in een bepaald element van jouw onderneming. Bijvoorbeeld boekhouding:

  1. Je kunt jezelf aanleren boekhouden leuk te gaan vinden
  2. Er kan hulp worden gezocht van iemand die je hiermee frequentieel helpt
  3. Je besteedt het volledig uit aan een professional

Wat jouw keuze ook is, je moet het ‘probleem’ erkennen en willen tackelen. Het liefst in een zo vroeg mogelijk stadium. Zodra je het ondernemersplan schrijft dus.

Waar moet een goed ondernemersplan minimaal aan voldoen? 

Een ‘standaard’ ondernemersplan bevat tenminste 3 onderdelen:

  1. Personalia. Wie is de ondernemer? Persoonlijke gegevens, achtergrond, motieven, doelstellingen en persoonlijke kwaliteiten.
  2. Marketing. Wat voor onderneming gaat het worden, concept/idee, marktonderzoek, concurrentie, SWOT-Analyse, Marketing mix (5 P’s), missie en visie van je bedrijf.
  3. Financieel. Wat verwacht je qua omzet, kosten en winsten. Hoe ga je het financieren, heb je een lening nodig, wanneer draai je Break Even? Wat is je ROI?

Enkele termen komen je wellicht niet bekend voor. Daarom hier even wat uitleg:

Begippen lijst

SWOT-Analyse

SWOT analyse

Een SWOT-analyse is een krachtmeting. Je noteert op 4 onderwerpen zoveel mogelijk punten die relevant zijn om een goede analyse te kunnen maken.

S = staat voor Strength. Ofwel Kracht. Wat zijn jouw krachten? Jouw Sterke eigenschappen?
W = staat voor Weakness. Ofwel Zwakheden. Op welke gebieden moet jij je nog ontwikkelen? Wat zijn je minder goede eigenschappen.
O = staat voor Opportunities. Ofwel Kansen. Noteer hier jouw kansen. Van jezelf, je karakter, je opleiding, je ervaring, je budget, je marktpositie, je werkgebied enz.
T = staat voor Threats. Ofwel Bedreigingen. Waar moet je voor oppassen? Omschrijf je concurrentie. Dit kunnen andere bedrijven zijn of een bepaald probleem dat op de loer ligt, of zelfs je eigen partner!

Door een goede SWOT-analyse te maken komen alle plusjes (+) en minnetjes (-) tegenover elkaar te staan en krijg je een beter beeld van je kansen op succes.

Marketing Mix (5 P’s)

Bij het opzetten van een bedrijf, wordt een product verkocht en/of dienst geleverd. Om dit proces systematisch in kaart te brengen werden in eerste instantie 4 P’s bedacht:

Marketingmix 5 P's

 

Product
  • Functie
  • Eigenschappen
  • Kwaliteit
  • Naamgeving
  • Vormgeving
  • Kleur
  • Imago
  • Maatvoering
  • Varianten
  • Accessoires
  • Service
  • Garantie
  • Technologie
Prijs
  • Prijsstelling
  • Prijssegment
  • Betalingsvoorwaarden
  • Betaalmethodes
  • Bundels
  • Kortingen
  • Acties
Plaats
  • Distributiekanalen
  • Verkoopkanalen
  • Logistiek
  • Marktdekking
  • Directe verkoop
  • Indirecte verkoop
Promotie
  • Reclame
  • PR
  • Sales organisatie
  • Sales promotie
  • Merchandise
  • Joint Venture

In het bedrijfsleven werden deze 4 P’s altijd grondig uitgewerkt alvorens een bedrijf, product of dienst op de markt werd gezet. Later werd daar een 5e P aan toegevoegd van Personeel. Het idee achter de vijfde “P” is dat veel bedrijven geen tastbaar product verkopen, maar een dienst. Voorbeelden zijn kapsalons, hypotheekadviseurs en advocatenkantoren. Deze bedrijven moeten het voornamelijk van hun “Personeel” hebben. Een andere reden is dat de kwaliteit van het personeel van doorslaggevend belang is voor goede verkoopcijfers, of er nu sprake is van een goed of een dienst.

Personeel
  • Werknemers (kennis, vaardigheden, houding, attitude)
  • Cultuur
  • Management

Voor meer informatie over de 5 P’s van een goede Marketing Mix lees verder op finler.

Break Even & ROI (Return on Investment)

Aanloopverliezen en Break Even Point

Ook een vaak gehoord begrip is het Break Even point.

In een onderneming komen de kosten altijd voor de baten.

Dit houdt in dat je altijd eerst geld zult moeten investeren (kosten) voordat je iets kunt verdienen/overhoudt (winst).
Aanloopverliezen worden meegerekend als zogenoemde ‘opstartkosten’. Er wordt vaak door startende ondernemers een berekening gemaakt hoe rendabel zijn of haar bedrijf is en wanneer het break-even punt wordt bereikt.

Rendabiliteit (rentabiliteit) is de verhouding tussen een inkomen (winst) en het vermogen dat dit inkomen heeft verdiend. De rendabiliteit is een belangrijke maatstaf voor beslissingscalculaties op de lange termijn.

Break-Even Point (BEP) is het moment in een startende onderneming wanneer er net zoveel kosten als omzet wordt gemaakt. Het bedrijf maakt dus geen verlies meer maar ook (nog) geen winst.

Voorbereiding op de voorbereiding

Mocht je aan jouw ondernemersplan willen beginnen dan kun je daarvoor de 3 onderdelen aanhouden zoals hierboven aangegeven (De Ondernemer, Marketing, Financieel plan) en beginnen met schrijven. Om net iets gestructureerder te werk te gaan kun je een template (voorbeeld/geraamte) downloaden waarbij aan de hand van vragen alle benodigde onderwerpen aan bod komen. Deze templates zijn te downloaden op de website van iedere grote bank of kredietverstrekker.

Hierbij enkele voorbeelden:

Rabobank
Qredits

Maar onze ervaring is dat door simpelweg deze vragen te beantwoorden jouw eigen creativiteit toch een beetje de kop wordt ingedrukt. Het is mijn persoonlijke ervaring dat, wanneer ik deze formulieren gebruik met kandidaat-franchisenemers, zij de antwoorden zo kort en bondig mogelijk invullen. Dit mag ook en is voor een bank of kredietfinancieringspartij makkelijk door te nemen, maar het zorgt er wel voor dat de aanstaande ondernemer niet heel lang bij een bepaald vraagstuk stil staat.

Directeur van de Internet Marketing Universiteit, Tonny Loorbach motiveert starters daarom een oefening te doen, die hij “Thinking Time” noemt. Ik heb gemerkt dat dit een goede voorbereiding is op het schrijven van een ondernemersplan.

Thinking Time

Oefening: Neem 6 lege A4’tjes (met lijntjes).

Schrijf bovenaan elk blaadje de volgende woorden:

  1. Markt
  2. Doelgroep
  3. Behoefte
  4. Pain
  5. Gap
  6. USP

Neem nu een half uur de tijd (of indien nodig, nog langer) om ieder blaadje te vullen met jouw hersenspinsels.

1 Markt 

Omschrijf jouw markt. In welke niche (deelmarkt) zit je? Je kunt onmogelijk ‘iedereen‘ als jouw markt zien. Hoe specifieker jouw doelgroep, des te duidelijker het voor je wordt hoe je ze moet aanspreken/interesseren.

Hoe specifieker deze definitie is > des te makkelijker je website wordt > des te sneller je bezoekers krijgt (er bestaan al genoeg grote algemene websites) > des te hoger je conversies.

Voorbeeld:

Er zijn heel veel huisartsen in Nederland. Je gaat naar de huisarts als je een pijntje hebt. Deze artsen weten van alles een beetje, van je oor tot kleine teen. Ze worden ook redelijk goed betaald voor hun werk. Als jij met jouw bedrijf overal een beetje van afweet, maar je nergens in specialiseert denk je hiermee een lekker groot publiek te kunnen helpen. Toch? En dat je daardoor een inmens groot marktpotentieel hebt. Maar het werkt net anders.

season 7 doctor GIF

Als een klant namelijk op jouw website komt en er is over van alles te lezen, zullen ze jou als kennisbank (huisarts) zien, maar er geen aankoop op je website doen. Je bent immers té algemeen! Ze lezen misschien wat en gaan dan verder zoeken naar een website die zich specifiek richt op hun ‘probleem’. Ze zoeken de specialist! Daar doen ze vervolgens de aankoop. Net als dat een specialist nóg meer verdient dan een huisarts.

Ga maar bij jezelf na: als je pijn hebt in je rug en de huisarts zegt: ik weet niet wat er met je aan de hand is. Neem jij daar dan genoegen mee en koop je bij hem een simpel zalfje? Nee, je wilt zo snel mogelijk een doorverwijzing naar een specialist in het ziekenhuis die alles weet over rugpijn! Zo heeft iedere klant een bepaalde ‘pijn’, of is ergens naar op zoek. Als ze het bij jou niet direct kunnen vinden, ben je té algemeen.

Je denkt misschien iedereen aan te spreken, maar in realiteit spreek je daardoor juist niemand aan.

2. Doelgroep

Wie is je doelgroep?

Voorbeeld:

Succesvoleigenbedrijf richt zich op:

  • Ondernemers. Maar dat zijn er heel erg veel.
  • Om deze groep kleiner te maken, richten wij ons op startende ondernemers.
  • Dat is nog steeds een hele grote doelgroep. Daarom richten wij ons op startende ondernemers die veilig willen ondernemen door middel van samenwerking.
  • En dan van alle opties van samenwerking, richten wij ons ook nog eens op het franchise-verdienmodel.

Zo zie je dat wij een niche (deel) willen aanspreken van de hele grote markt ondernemers. Hierdoor kunnen wij ons onderscheiden van alle andere partijen die zich richten op ondernemers. Of alleen op starters of alleen op zzp’ers enzovoort. Wij hebben onze deelmarkt bepaald en willen hier nu de beste aanbieder/specialist in zijn.

Niche markt

3. Behoefte

Ofwel Gain. Wat wilt jouw doelgroep graag winnen?

  • Betere cijfers?
  • Betere sfeer op school?
  • Minder stress?
  • Kosten besparen?
  • Een renovatie?
  • Investering doen?

Als je niet weet wat jouw doelgroep wilt, hoe kun je dan aanbieden wat ze nodig hebben? En hoe weet je hoe je jouw 4 P’s moet presenteren? Of welke titels en slogans goed werken voor jouw doelgroep? Om achter de behoefte van jouw doelgroep te komen dien je een marktonderzoek te doen. Ofwel, je moet met je doelgroep gaan praten om hier achter zien te komen.

4. Pijn

Ofwel Pain. Welke pijn ervaart jouw doelgroep?

Loorbach van de Internet Marketing Universiteit zegt:

Mensen kopen meer aspirines dan vitamines

Ofwel, men slikt liever een pilletje als ze ziek zijn om weer beter te worden, dan preventief te leven zodat ze niet ziek worden. Maar als ze beter zijn, maken ze niet de stap naar nog beter. Want ze voelen zich immers weer goed en vergeten die pijn toen ze heel ziek waren waardoor het oude leventje weer wordt opgepakt.

Mensen nemen graag genoegen met goed en hebben dan geen behoefte aan geweldig.

Vind jij de pijn van je doelgroep, dan kun je ze overtuigen om jouw product of dienst te kopen. Als je hun échte pijn aanspreekt zullen ze wél overgaan tot investering in geweldig. Lukt dit je niet, dan blijven ze liever in het gebied dat wel goed is voor nu en luisteren ze niet naar jouw boodschap. Herinner ze aan de pijn en biedt iets geweldigs aan dat ze niet kunnen weigeren.

5. Gap

Waar zit de kloof tussen de frustraties van je klant en het aanbod van je concurrent? Dit antwoord wordt jouw dienstenpakket. Ga na wat “geaccepteerde frustraties” zijn bij jouw klant.

Voorbeeld:

  • Google voorziet dat men filmpjes wil kijken op het internet op hun eigen tijdstip en tempo. Youtube wordt opgericht.
  • Google voorziet dat men na een filmpje een ander relevant filmpje wilt bekijken. De Youtube playlist ontstaat en kijkt door middel van Artificial Intelligence naar jouw behoeftes en biedt een relevant filmpje aan aan het einde van de eerste video. Je blijft hierdoor onbewust langer op Youtube kijken.
  • Google voorziet dat mensen houden van afleveringen. Youtube biedt kanalen aan waar bekende mensen van tv of influencers een eigen kanaal kunnen opzetten waar mensen zich op kunnen abonneren. Een mini tv kanaal.
  • Google voorziet dat mensen wel tv willen kijken, maar hun programma’s on demand willen kunnen selecteren. Youtube (en aanbieders als Netflix) maken hun eigen Youtube-tv waar je jouw favoriete series, die voorheen alleen werden aangeboden door tv zenders, nu ook bij hen online kunt bekijken. Wanneer je wilt, hoevaak je wilt en zonder reclames. Hun verdienmodel zit in abonnementen.

 youtube new logo GIF

Zo zie je dat het jarenlang de geaccepteerde frustratie was dat we onze series op tv moesten kijken wanneer de tv besloot om het uit te zenden. Inclusief pauzes vol met reclames. Er was geen alternatief. Nu kijken steeds minder mensen tv op de traditionele zenders. De Smart-tv’s van vandaag de dag bezitten standaard streamingdiensten als Youtube en Netflix, die de Gap tussen consument en aanbieder hebben weten op te vullen met een nieuwe dienst.

6. USP’s

Welk ‘vastgoed’ ga je ownen? Er zijn altijd concurrenten, ook in je niche-deelmarkt. Dus waar moet een klant direct aan denken als ze jouw bedrijf horen? Welke USP (Unique Selling Point) typeert jouw product of dienst? Probeer dat in 1 of 2 woorden te omschrijven.

Voorbeeld:

Waar denk jij aan bij de volgende automerken:

  • Volvo = Veilig
  • Prius = Electrisch
  • Volkswagen = Degelijk. Schandaal?
  • Ferrari = Raceauto. Snel.
  • Rolce Royce = Luxe

Merken, en dus jij ook, doen er goed aan om een branding te kiezen waardoor je een bepaald vastgoed vastlegt als zijnde: dit is van mij. Als men denkt aan ondernemen in samenwerkingsverband (Franchise) denkt men aan Succesvoleigenbedrijf.nl. Dat is onder andere onze missie.

Dit waren de 6 punten van ondernemer Tonny Loorbach. Kijk voor meer informatie op www.imu.nl

Tip hierbij is: zodra je bezig bent met schrijven, doe dit met

  • opsommingstekens.
  • En zodra je achter een opsommingsteken iets hebt ingevuld, noteer gelijk weer een opsommingsteken.

Op deze manier blijft je brein doordenken en zul je er meer uit kunnen persen dan wanneer je vooraf zegt: ik ga (maar) 10 punten opschrijven. Misschien kom je namelijk tot wel 20 punten door middel van bovengenoemde werkwijze en is punt 14 het beste idee voor succes!

Nadien, omcirkel per A4’tje de beste antwoorden per kopje. En voilà! Dit is de basis voor je ondernemersplan, je website en je businessmodel.

Dit is mijn uitkomst van “Thinking Time”:

Thinking Time*disclaimer: Succesvoleigenbedrijf kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor kramp in hand of vingers, noch voor geniale ideeën die onverwachts enorm succes opleveren.

Conclusie

Ik wens je heel veel succes met het schrijven van je ondernemersplan. Mocht je het af hebben en je wilt dat er door ervaren ondernemers naar wordt gekeken: stuur het ons op via ons contactformulier. (of mail naar info@succesvoleigenbedrijf.nl)

Wij kijken er graag naar en geven je objectief en vrijblijvend verbeterpunten. Henk is 9 jaar lang loopbaancoach geweest en heeft meer dan 1000 mensen geholpen met het vinden van een (betere) baan. Daarnaast heeft Succesvoleigenbedrijf (voorheen HVD) ruim 500 mensen geholpen hun eigen onderneming te starten in samenwerkingverband. De meeste schreven hiervoor een plan dat wij onder ogen hebben gehad. We hebben dus vele plannen voorbij zien komen en weten welke succesvol(ler) zijn geworden en welke niet. Hierin zijn patronen te herkennen.

Een startende ondernemer met een goed doordacht plan dat gestructureerd en planmatig is uitgeschreven (soms na meerdere revisies) heeft een vergrote kans op succes!

Reactie plaatsen

Minimale Cookies