Wat hebben de beste ondernemers ter wereld gemeen?
Wat hebben de beste ondernemers ter wereld gemeen?
14 augustus 2018 

Wat hebben de beste ondernemers ter wereld gemeen?

Op 17 juni 2018 werd de winnaar bekend gemaakt. De Braziliaanse huizenbouwer Rubens Menin (foto) werd uitgeroepen tot ’s werelds succesvolste ondernemer.

Wat maakt je de meest succesvolle ondernemer van alle ondernemers ter wereld?
En wat hebben de top 20 ondernemers ter wereld met elkaar gemeen?

In dit blog zullen we het hebben over:

  1. Welke eigenschappen hebben top-ondernemers gemeen
  2. Wat doet een succesvolle ondernemer anders dan middelmatige ondernemers?
  3. Is succes gelijk aan geluk?
  4. 5 Praktische tips om direct succesvoller te worden

1. Welke eigenschappen hebben de beste ondernemers ter wereld gemeen

Ik vraag me dit vaak af. Ik ben zelf al ruim 10 jaar ondernemer, maar ik zit nog lang niet op het punt waar ik wil zijn. Ik weet niet of jij dit ook doet, maar ik ga dan te rade bij mijzelf: “bezit ik wel de eigenschappen die nodig zijn om mijn ondernemersdroom waar te kunnen maken? Ben ik gemaakt uit millionaire-material?”

Om erachter te komen of je de juiste succeseigenschappen in je hebt, moet je eerst weten welke dat zijn. Dit is echter een uitdaging. Er is namelijk geen standaardlijstje voor “benodigdheden voor gegarandeerd succes”. Als je kijkt naar de Forbes Ranking of World’s Billionaires (https://www.forbes.com/billionaires/list/#version:static) zie je in de top 20 een verscheidenheid aan ondernemers staan, afkomstig uit verschillende landen.

  • Een Duitse supermarktketen
  • Een Frans make-up merk
  • Een Chinese vastgoedgigant
  • Een Mexicaanse telecomreus
  • Een Indische oliemagnaat

En uiteraard de Amerikaanse tech-leiders zoals Amazon, Google en Facebook. Het is dus moeilijk in kaart brengen wat al deze ondernemers hetzelfde hebben gedaan waardoor ze zo succesvol zijn geworden.

Hier bij Succesvoleigenbedrijf kijken we goed naar welke talenten ondernemers ontwikkelend hebben, welke ze naar de top brengen en welke karaktereigenschappen een ondernemer juist tegenhoudt op weg naar succes. Dit doen we op grond van onderzoek en statistieken, maar ook op basis van eigen ervaringen en case studies uit eerste hand.

Mijn laatste grote onderzoek ging over één van de mooiste rivaliteiten in de zakenwereld ooit: de strijd tussen Microsoft en Apple. Ook al begon dit als nerden-gekibbel op zolderkamertjes, het groeide uit tot een ware titanenstrijd tussen 2 genieën. Steve Jobs (vlak voor zijn dood netto waarde van $ 10,2 biljoen) heeft met zijn Apple aangetoond een ware design-god te zijn. Bill Gates (netto waarde vandaag de dag van $ 93,1 biljoen) daarentegen liet met zijn kindje Microsoft zien dat hij een echte tech-titaan is.

2 van de beste ondernemers ter wereld

Op het eerste gezicht lijken deze twee heren elkaars absolute tegenpolen. Jobs verweet Gates dat hij “totaal geen smaak had”. Gates verweet Jobs dat “hij niet eens kan programmeren”. Beide beweringen zijn overigens correct. Maar tot zover de verschillen.

Wat deze heren en de vele andere topondernemers van deze tijd wél gemeen hebben som ik hieronder op. Topondernemers hebben de volgende 10 eigenschappen gemeen:

1. Denken in een eigen realiteit.

Ze zijn zo overtuigd dat hún product het beste is, dat ze geen objectieve mening meer kunnen vormen. Is dat een goede eigenschap? Het creëert wel een immense overtuigingskracht. Je leeft je eigen product. Alles wat je doet en zegt ‘verkoopt jouw product of dienst’ van nature. En doe je dit passievol, dan geloven mensen jouw verhaal en gaan ze er in mee.

2. Denken in oplossingen.

Als je niet weet waar de consument op zit te wachten, nu of in de toekomst, dan lopen jij en je onderneming al achter. Toekomstvisie is hierin erg belangrijk. Alsook de kunst van het analyseren. Wat doet de markt en wat wil de markt, zijn twee compleet verschillende dingen.

Steve Jobs zei ooit: Heel vaak weten mensen niet wat ze echt willen tot je het ze laat zien.

Creëer jij een oplossing voor een probleem, dan vliegen afnemers op je af als bijen op honing.

3. Meedogenloze werkethiek

Er bestaat geen ondernemer die in één dag succesvol is geworden. Of in één slag. De meeste ondernemers falen een paar keer flink voordat ze wél een keer raak slaan. Wat topondernemers onderscheidt van de rest is dat ze na falen weer opstaan, de mislukking evalueren en met méér enthousiasme weer doorgaan. Mocht je ‘down’ zijn na een mislukking, lees dan deze quote:

“Wees niet bang om te falen, je hoeft maar één keer goed gelijk te krijgen”. Drew Housten, oprichter Dropbox

4. Empathisch vermogen.

Om te kunnen slagen moet je goed met mensen overweg kunnen. Samenwerken is dé sleutel tot succes.

Steve Jobs zei: “De grootste successen in de zakenwereld worden nooit door één mens neergezet. Succes wordt bereikt door teams van meerdere mensen.”

Maar niemand mocht Steve Jobs? zul je misschien denken als je zijn biografie hebt gelezen. Dat klopt, maar hij had wél de gunfactor. Hij kon mensen dusdanig beïnvloeden, dat ze hem niet konden uitstaan, maar hem tóch ook erg graag mochten.

5. Creatief zijn.

Je kunt veilig zeggen dat Bill Gates geen gevoel had voor stijl. Microsoft is nooit sexy geweest. Maar hij had een uiterst creatieve visie voor het computertijdperk. Je kunt ook vinden wat je wilt van Facebook, maar feit is dat oprichter Mark Zuckerberg zeer creatief is geweest in het oplossen van in feite zijn eigen probleem. Voor introverte mensen als hijzelf, creëerde hij een manier om in contact te komen met anderen (scholieren), zonder dat je hen daarvoor in het echt hoefde te ontmoeten. Deze ‘simpele’ creatie maakt hem de op 4 na rijkste man ter wereld.

social media facebook GIF

 

6. Motiveren tot actie.

Zoals gezegd, word je niet alleen een top ondernemer. In je eentje kun je maar een beperkte hoeveelheid werk verzetten. Je zult al snel een team om je heen moeten creëren dat je verder helpt. Deze mensen moeten gemotiveerd worden om jouw doelen te willen bereiken. Als je niet kunt motiveren als ondernemer, gebeurt er niets. De topondernemer maakt van andermans succes zijn eigen succes.

7. Onverzadigbaar

De meeste topondernemers hebben een onverzadigbaar verlangen om meer te bereiken. Zodra ze hun eerste miljoen hebben omgezet, gaan ze dat niet vieren (en uitgeven). Ze zetten het op de bank en/of gebruiken het om hun tweede miljoen nóg sneller binnen te halen. Als je de drive hebt constant te willen doorontwikkelen, kun je het ver schoppen in de (zaken-)wereld.

8. Risico’s durven nemen.

Topondernemers wachten niet tot ze de loterij winnen. Ze werken liever hard aan hun eigen Jackpot. Dat is namelijk nog veel leuker ook. De kick van risico’s nemen groeit bij elke kleine overwinning. Naarmate je iets meer vlees op de botten hebt (financieel) kun je iets grotere risico’s nemen. Dit maakt ondernemen steeds leuker.

Elon Musk staat erom bekend dat hij een enorm risico nam door al zijn spaargeld dat hij had verdiend met het welbekende betalingssysteem PayPal, te investeren in autofabrikant Tesla (én ruimteprogramma SpaceX). Hiermee verdient hij uiteindelijk meer geld én draagt hij bij
aan een maatschappelijk doel: schoner transport.

Tesla Elon Musk


9. Coachbaar opstellen

Elke ondernemer zal het kunnen bevestigen: soms zit je er met je neus té lang, té dicht op. Je kunt niet meer normaal nadenken en je brein raakt oververhit. Er is dan maar één oplossing en dat is een coach of mentor in de arm nemen die je hier uit haalt. Het is een goede eigenschap om ergens volledig op te zijn gefocusst, maar zodra je er niet meer uitkomt, moet je als ondernemer durven zeggen: “ik wil een sparringpartner die mij nieuwe inzichten geeft. Of iemand die mij uit mijn kortzichtigheid haalt zodat ik zelf tot nieuwe inzichten kan komen.”

10. Helikopter view.

Grootse ideeën vragen om een groot denkvermogen. Fantasie, creativiteit, innovatie, zelfs dromen zijn noodzakelijk om ervoor te zorgen dat een topondernemer in de toekomst kan kijken om hier in het heden op te kunnen anticiperen. Dit lukt alleen als je “boven” jezelf uitstijgt en alles in “het grote plaatje” kan zien. Ik noem dit altijd de Helikopterview, omdat deze stil kunnen blijven hangen boven alles wat zich beneden hen afspeelt. Een topondernemer  moet af en toe het slagveld verlaten en in een helikopter stappen om de situatie te analyseren.

2. Wat doet een succesvolle ondernemer anders dan middelmatige ondernemers?

Mocht je bovenstaand lijstje hebben doorgenomen en je denkt bij jezelf: “Ik doe dit allemaal, maar ik ben nog steeds geen miljonair. Wat doe ik fout?”

Dan wil je vast weten wat een top ondernemer doet wat jij niet doet.

Vaak doet een zeer succesvolle ondernemer niet heel veel anders dan die hele grote groep middelmatige ondernemers onder hun die ook keihard werken voor hun succes. Het is voor de hand liggend om te zeggen dat top ondernemers net iets harder werken, een tikkeltje meer discipline hebben of een vleugje meer geluk hebben gehad. Maar er zijn twee eigenschappen op te noemen die zij beter doen dan de rest.

De 2 universele eigenschappen van topondernemers

1. Ze blinken uit op minimaal één uitzonderlijk vlak

Steve Jobs was uitzonderlijk goed in verkoop. Bill Gates is een bijzonder goede zakenman, Mark Zuckerberg is een uitstekende programmeur en Lee Kun-Hee (wie???) van Samsung is heel goed in… nou ja, de Aziaten zijn gewoon uitzonderlijk goed in kopiëren en een massaproductie opzetten.

Bekijk waar jij erg in uitblinkt en bedenk hoe jij met die eigenschap het meeste succes kunt behalen. Ligt het antwoord niet bij je huidige werkgever of ZZP bedrijf, kijk dan wat je moet veranderen om joúw talent wél optimaal uit te buiten.

samsung GIF

2. Ze maken de juiste keuzes

Als er iets is wat bovenstaande heren verbindt is dat ze constant in beweging zijn. Ook toen ze nog maar $ 100 op hun rekening hadden staan, gingen ze hier goed mee om. Ondernemers denken in efficiëntie. Welke keuzes brengen mij dichter tot mijn doel. Dit wil dus niet zeggen dat ze nooit de verkeerde keuzes maken. Maar ook na een mislukking heeft iedere ondernemer weer een keuze. Een succesvol persoon maakt vaak een andere keuze dan een gemiddeld persoon. Noteer voor jezelf welke keuzes jij binnen nu en 2 jaar zult moeten maken met jouw “€ 100,-“ om dichter bij jouw ultieme (ondernemers)droom te komen.

3. Is succes gelijk aan geluk?

Wat je je wel moet afvragen is Wat brengt mij het meeste geluk in het leven? Dit is namelijk voor iedereen anders. Aan de hand daarvan is jouw weg er naartoe ook anders dan die van je buurman/ -vrouw. Om terug te komen op ’s Werelds beste ondernemer in 2018 uit Brazilië, deze man heeft gedaan wat zijn passie is. Wat hem gelukkig maakt.

Dat was om goedkope huizen te bouwen voor zijn landgenoten. Hij zei tegen de Financial Times:

“Een bedrijf dat geen missie heeft, is niet duurzaam.”

Dankzij zijn missie en visie heeft Rubens Menin nu een beursgenoteerd bedrijf en behaalde hij in 2017 een winst van 197 miljoen dollar en hield hij 24.000 man aan het werk. Maar aan de grondslag van zijn Zuid-Amerikaans imperium ligt zijn wens om datgene te doen waar hij écht gelukkig van wordt.

Menin: Mijn missie is woningbezit toegankelijk maken voor iedereen. Ontelbare mensen hebben baat bij een gezonde bouwsector. Wij ondernemers kunnen de wereld echt ten goede veranderen.”

Mijn motivatie is altijd de quote dat als je datgene doet wat je gelukkig maakt, wordt je altijd succesvol. Maar dat is een vrij filantropische gedachte. Want stoepkrijten met mijn kinderen maakt mij ook gelukkig, maar niet heel erg succesvol.

Hetgeen je gelukkig maakt moet dus wel verbonden zijn aan een businessmodel, om op dit vlak financiele onafhankelijkheid te bereiken.

Ga bijvoorbeeld bij jezelf na:

  • Wat maakt mij het meest gelukkig tijdens mijn werk?
  • Maak ik graag klanten blij of mijn baas? Zo niet, waar werk ik dan voor?
  • Welke feedback hoor ik het liefste van anderen?
  • Wat geeft mij de grootste kick?
  • Waar word ikenthousiast wakker voor elke ochtend?
  • Wat motiveert mij het meeste om van elke dag een succes te maken?
  • Op welke karaktereigenschap ben ik het meeste trots?
  • Welke normen en waarden wil ik uitdragen aan de wereld?
  • Wat wil ik achterlaten in de wereld als ik er niet meer ben?
  • Wat wil ik dat mensen over mij zeggen, wanneer ze over mij “roddelen”?

Deze vragen helpen je in kaart brengen wat belangrijk voor je is in dit leven. Als je hier een beeld van hebt kun je je afvragen:

  • Helpt mijn huidige situatie mijn ideaalbeeld te bereiken?
  • Welke zaken moet ik op korte termijn elimineren op mijn weg naar succes?
  • Word ik gelukkiger bij het idee een andere/ nieuwe/ uitdagende route in te gaan? Of geeft mij dit heel veel stress?

Als op deze laatste vraag het antwoord “Ik zou wel een nieuwe uitdaging willen aangaan/ aandurven” is, dan kan het zijn dat je uit jouw jasje gegroeid bent op de plek waar je nu zit. En dat je toe bent aan een nieuwe uitdaging en ontwikkeling. Misschien weet je dit al wel langer, maar vind je de stap nog eng. Wellicht neem je genoegen met “goed” en denk je “waar ik nu zit is goed genoeg”.  Want waarom zou je iets goeds opgeven?…toch?

Steve Prefontaine (Olympiër) zei ooit: “Wees niet bang om het goede achter te laten en voor het betere te gaan.”

Voorbeeldje uit de praktijk:

Mijn vader Henk verdiende goed geld als makelaar met zijn kantoor in Midden Betuwe. Toch voelde hij nog een leegte in zijn carrière en dus in zijn leven. Alsof er nog meer in zat. Mijn moeder heeft altijd volgehouden: Wees toch tevreden met wat je hebt! Henk begon namelijk als elektricien in de bouw en verdiende nu na vele jaren een leuk salaris. Vaak gaf Henk echter aan de stap te willen maken naar ondernemerschap. Dat kriebelde bij hem al jaren. Maar mijn moeder was bang voor de financiële gevolgen, gezien er thuis 4 kinderen naar school gingen. Begrijpelijk dus.

Op een avond zei mijn vader tegen mijn moeder: Wat als ik beloof als ondernemer net zo hard te werken tot ik hetzelfde óf meer verdien dan dat ik nu doe in loondienst? Geloof je in mij dat ik dat kan?

Mijn moeder stemde in. Ook zij erkende dat hij niet geheel gelukkig was op de plek waar hij zat en zag meer potentie in haar partner.

Op 40 jarige leeftijd maakte Henk dan eindelijk de sprong in het diepe. En met groot succes. Het ultieme gevoel van vrijheid werkte dusdanig verslavend (op een goede manier) dat Henk in totaal 5 bedrijven heeft opgezet waardoor hij op 54 jarige leeftijd al kon stoppen met werken. Hij had goed opgegeven voor beter.

Henk's pensioendroom werkelijkheid

(Foto: Henk’s pensioendroom was een eigen boot bezitten. Die droom heeft hij gerealiseerd)

4. 5 Praktische tips om direct succesvoller te worden.

Als je dit hele blog tot hier hebt gelezen is de kans groot dat jij je in sommige dingen herkent. Je bent niet tevreden met waar je nu in je carrière staat. Je wilt doorontwikkelen maar je weet niet wat verstandig is. Je bent op zoek naar “beter”.

Ik kan alleen maar zeggen: je bent op het juiste adres.

Onze hele dienstverlening is er op gericht om zoekende zoals jij te helpen op dit punt in hun carrière/ leven. Hopelijk heb je tot dusver al wat stof ter overweging kunnen lezen in dit blog. Maar hier nog 5 zeer praktische tips en adviezen voor jou die je nú kunt gaan doen:

  1. Informeer

Zoals elke biljonair doet; zoek een sparringpartner. Een coach, een begeleider. Iemand die uit ervaring spreekt, en niet alleen uit handboeken. Succesvoleigenbedrijf kan dit voor je zijn. Wij komen graag met je in contact om jouw levensdoelen te bespreken. Een gesprek met ons is gratis en vrijblijvend. We luisteren graag naar je ambities en (ondernemers)droom. We laten je vervolgens niet weggaan zonder onderbouwd advies. Als we na ons gesprek het gevoel hebben dat je moet blijven doen wat je doet, zullen we dat eerlijk zeggen. Maar zelden is dit het geval. Als jij namelijk na het lezen van dit artikel de telefoon oppakt en een afspraak maakt, doe je al iets wat een topondernemer zou doen: initiatief nemen.

De kans is aanwezig dat we jou zullen motiveren/ adviseren om een nieuwe richting in te slaan, wellicht als zelfstandig ondernemer. Maar waar ons contact vooral om gaat is dat jij een objectief (en tikkeltje subjectief want we zullen ook spreken vanuit ons onderbuikgevoel en op basis van 30 jaar ervaring in het begeleiden van ondernemers) advies krijgt van ondernemers die de sprong al hebben genomen. “Ongevraagd” advies van mensen die zelf nooit succesvol ondernemer zouden zijn krijg je waarschijnlijk al genoeg.

Wij vinden het namelijk altijd heel spannend (en een tikkeltje hypocriet) als werknemers van bijvoorbeeld de Kamer van Koophandel, of accountmanagers van banken, advies gaan geven aan hen die overwegen te gaan ondernemen. Alsof deze mensen, soms al eeuwig in loondienst, uit ervaring gedegen advies kunnen geven over de ins en outs van ondernemerschap?!

Ons advies: Trek je op aan hen die al aan de andere kant staan. Hoor van succesvolle ondernemers hoe het écht is en laat je niet leiden door mensen die er weinig vanaf weten of niet succesvol waren als ondernemer.

  1. Oriënteer

80% van gefaalde ondernemers heeft zich niet goed georiënteerd. Ofwel ze hebben deze belangrijke stap overgeslagen of overhaast. Als je bij ons langskomt zullen we je goed voorlichten over de formules waar wij al een samenwerking mee hebben gerealiseerd. Bij deze organisaties weet je zeker dat je succesvol gaat worden, mits wij je goed hebben kunnen leren kennen. Maar dat wil niet zeggen dat dit de enige goede optie is voor jou. Heb je een ander pad dat je wil belopen, dan geven we je graag daar onze (professionele) mening over. Wij weten waar je op moet letten, wat de voor- en nadelen zijn van andere verdienmodellen (uit ervaring), welke kleine lettertjes je moet lezen in sommige documenten om problemen in de toekomst te voorkomen en waar je voor moet oppassen bij het maken van bepaalde keuzes op cruciale momenten.

Zodra je bij ons weggaat, met informatiepakketten van de succesformules die bij ons zijn aangesloten, kan je ze vergelijken met andere soortgelijke formules/ verdienmodellen. Je weet nu immers waar je op moet letten.

  1. Structureer

Plan je leven. Dat klinkt misschien wat zweverig. Maar zo bedoelen we het absoluut niet. Heel concreet is juist beter. Dus niet: “ik wil na mijn opleiding gelukkig zijn in mijn werk.” Maar juist: Wat wil ik, wanneer hebben bereikt. Welke korte termijn doelen heb ik? Wat wil ik einde van het jaar minimaal hebben bereikt? Waar wil ik over 5 jaar of 10 jaar staan? Privé als ook zakelijk. Misschien zelfs ook wel maatschappelijk. En wat heb je ervoor over om dat te bereiken?

Ons advies is om je doelen niet te klein te maken. Wees niet bang om een mooi omvangrijk, maar realistisch doel neer te zetten. Uiteraard moet het haalbaar zijn. Maar ook niet té makkelijk. Daag jezelf uit en denk groots. Dit vraagt even wat denktijd in je helikopter.

Uiteraard kunnen wij je hierbij helpen. Maar je kan ook iets op papier zetten vóór je met ons een gesprek inplant. Dan komt het helemaal uit jezelf en zullen we het samen concretiseren en ophakken in maand-kwartaal- en jaardoelen.

home alone battle plan GIF

  1. Evalueer

Mocht je een gesprek met mij of Henk inplannen, kom dan niet alleen. Neem je partner, een vriend of je financieel adviseur mee. Vier oren horen meer dan 2. Zodra je de deur uitstapt na een gesprek met Succesvoleigenbedrijf, zit je als het goed is boordevol nieuwe informatie en ideeën. Als je samen bent gekomen kun je naderhand beter overleggen met elkaar. Kom je alleen, moet je al hetgeen jij in 2 uur hebt gehoord samenvatten naar je partner in 20 minuten. Dat gaat niet en dus zal je partner maar fragmenten informatie krijgen. Hij of zij kan dan onmogelijk het totale plaatje begrijpen zoals jij tot inzicht bent gekomen. Je partner mist cruciale informatie die jij indirect al hebt verwerkt en opgeborgen in je hersenen.

We zien vaak daarom dat het ‘evalueren’ met je partner dan verandert in ‘verdedigen’ tegenover je partner. Dat werkt weer averechts. Je hebt namelijk steun nodig van partner om te kunnen slagen, geen weerstand. Alleen positiviteit zorgt voor een gezond ondernemersklimaat. Onbegrip is het laatste dat je kunt gebruiken als startende ondernemer. Samen sta je sterker, al is de rol van je partner alleen maar ondersteuning en begrip tonen. Als hij of zij weet waar jij mee bezig bent is je opstartfase een leuke tijd, in plaats van een hele spannende tijd.

  1. Geloof en vertrouw in jezelf
Tot slot

Dankzij onze geschiktheidscan kom jij te weten of je de kwaliteiten hebt om te gaan ondernemen of niet. En of je succesvol gaat worden of niet. Dat is minstens zo belangrijk om te weten. Hier houdt het bij ons een beetje op en begint het bij jouzelf. Wij kunnen wel in je geloven, maar nu jij nog. Waarom werken wij voornamelijk met samenwerkingsverbanden (Franchise)? Omdat 90% van de mensen die bij ons langskomen te verdelen in deze 2 categorieën:

  • Ze geloven nog niet zo in zichzelf.

Ze zijn terughoudend in het durven uitspreken dat ze succesvol gaan worden. Na jarenlang werkzaam te zijn geweest in loondienst willen ze wel ondernemen, maar weten niet goed hoe dit moet en twijfelen of ze het kunnen. Begrijpelijk natuurlijk! Ze twijfelen of ze de juiste competenties bezitten voor ondernemerschap. Want zo praat hun baas al jaren op ze in. Hierdoor is loslaten van (fictieve) zekerheid bij een werkgever opeens heel spannend. Voor deze mensen is de stap naar ondernemen in samenwerkingsverband perfect!

De samenwerkingsorganisatie helpt jou namelijk succesvol te worden. Ze doen er alles aan om jou te leren ondernemen vullen dit aan met een continue ondersteuning. Daarnaast geniet jij van hun naamsbekendheid, (landelijke) marketing en gunstige inkoopvoorwaarden. De opbouw van jouw bedrijf gaat dus sneller en veiliger. Je stapt op een rijdende trein. Naarmate jij jaar in, jaar uit succesvol bent bij de betreffende organisatie, groeit je zelfvertrouwen en geloof in jezelf. Een zeer winstgevende en veilige introductie naar zelfstandig ondernemerschap.

  • Ze geloven teveel in zichzelf.

Dit gebeurt minder vaak, maar we komen dit af en toe tegen. Deze mensen denken het allemaal al te weten. Dat is óók gevaarlijk. Je bent dan minder teachable (open om te leren). Wat uiteindelijk zal resulteren dat je dingen op eigen houtje gaat doen waardoor je jezelf op glad ijs begeeft. Iets dat nog nooit uitgeprobeerd is kan goed vallen of faliekant mislukken. 75% Van al deze waaghalzen gaat immers binnen 5 jaar failliet. (bron: K.v.K.)

Wij adviseren deze mensen daarom altijd eerst maar eens te kijken hoe anderen al jaren succesvol ondernemen. In franchise is dit perfect geregeld. Je krijg de know-how over wat wel werkt en wat niet, gelijk de eerste week, tijdens je starterstraining. Dat is een groot voordeel. Deze collega’s hebben de kinken al uit de kabel gehaald voor je en hebben vrij baan gemaakt voor nieuwe starters zoals jij. Er is dus een bewezen manier en zo maak je hun gemaakte fouten niet nog een keer. Ben je heel eigenwijs, dan moet je het helemaal zelf gaan doen. Met alle risico’s van dien. Wij adviseren om eerst in samenwerkingsverband maar eens te proberen om net zo succesvol te worden als de top 5 van de organisatie. Heb je dat gehaald kan je drie dingen doen:

  • elk jaar goed geld verdienen
  • verder kijken en overstappen naar een nóg succesvollere franchise
  • zelf iets van de grond af opbouwen.

Voordeel is dan dat je alvast een financiële buffer hebt opgebouwd. Je kunt het jezelf dan nog eens permitteren een foute beslissing te maken.

Financiele buffer opbouwen

Geloof hebben dus en denk niet te laag (of te hoog) over jezelf. Neem de tijd voor een goede oriëntatiefase en zoek uit waar jouw krachten en kansen liggen. Plan samen met een ervaren sparringpartner hoe je het snelste de juiste stappen kunt maken om tot je beoogd succes te komen. Voor jou is dit waarschijnlijk allemaal heel spannend, maar dat is het niet. Niet met de juiste kennis en ervaring in huis.

Geloof en vertrouw in jezelf. Grote kans dat ook jij het in je hebt om een topondernemer te worden. Wat houdt je tegen?

“Laat de angst voor falen niet groter worden dan de vreugde van winnen” Robert Kiyosaki

Reactie plaatsen

Minimale Cookies